Sunday, June 26, 2011

pengalaman = P&P

assalamualaikum emua...alhamdulillah kite masih b'nyawa dan dikurniakan nikmat iman dan islam.

mesti kita selalu dengar pentazkirah kalau bagi intro mesti die cakap

 'alhamdulillah ..bersyukur kerana kita masih dikurniakan nikmat iman dan islam....'

 btul x...kite slaloo dengar tp pernah x kita hayati ape yang dimaksudkan sebenarny .
.kenapa die cakap macam 2...x payah tgk jauh2...cukuplah sekadar melihat diriku ini....
sejujur-jujurnya..aku pun rase cam pelik tau..nape kalau intro mesti cakap cam 2..kan  kita org islam...
tapi lama kelaman..aku mula mengerti...sememangnya kita patut2 sangat bersyukur....kerana ia memang satu nikmat....cuba bayangkan nikmat tersebut ditarik...nauzubillah...
dan alhamdulillah aku dilahirkan sebagai seorang islam dan ada pegangan hidup....
mungkin ini adalah ucapan yang sudah lali kita dengar...

kadang2 kita melupakan nikmat yang kita selalu dapat....nikmat yang dekat dengan kita, kita lupakan...dan sibuk mengharapkan akan ada lagi nikmat yang lain untuk kita dapat....for example...nikmat ibu bapa...orang yang
dekat dengan kita ,kita lupa untuk bersyukur atas nikmat yang itu..iaitu nikmatnya masih mempunyai ibu..dan...bapa...

'syukur sbg seorang islam'...

tapi pernah x kita melahirkan kesyukuran yang sebenar-benarnya....
sejauh mana kesyukuran kita 2 mendatangkan kebaikan kepada diri kita....
adakah sekadar di mulut ...
adakah ikutan semata-mata...
atau adakah memang kita benar2 bersyukur....

                                                            itu sekadar refleksi diri                                                                        

sebab aku merasai dan mengalami perkara tersebut suatu masa dahulu...
betul kata orang masa dan umur mematangkan kita...dan pengalaman mengjar kita semua.....

dulu kat sekolah aku merupakan salah seorang orang kepercayaan untuk memberi sedikit tunjuk ajar kepada beberapa orang dalam satu kumpulam....memberi tazkirah....atau kata lainnya naqibah...
.tanggungjawab yang sangat berat....
semakin hampir kepada spm ..
momentum aku untuk meneruskan usaha ini semakin turun dan turun....
mungkin kerana mahu fokus terhadap spm...
.dan sampai satu tahap..apabila kepimpinan bertukar tangan maksudnya...
aku dah digantikan oleh junior..tugasan naqibah itu diturunkan kepada junior kami...
apabila itu berlaku...semakin lama confident untuk berhujah atau  bagi tazkirah semakin down n down....
n hampir2 x de idea nak cakap ape....
dan seboleh-bolehnya aku mahu mengelak daripada bagi tazkirah atau ucapan atau pape je la yang seangkatan dengannya...
aku merasakan cepat2 la habes segala-galanya...so that boleh fokus kat spm...
n ble spm dh habes ..n aku pun duduk umah...
x de ape2 aktiviti sgt...apatah lagi aktiviti kerohanian...
cuma..solat..n perkara2 lazim sahaja....
majlis ilmu amat jarang aku hadiri...rase kosong memang wujud...
dan rindu terhadap usrah yang slalu dijalankan kat skola dulu....
kawan2 yang slalu mengingatkan antara satu sama lain....

n tibalah masa aku jejakkan kaki ke universiti malaya...
.n alhamdulillah kat sini ade usrah tazkirah n seumpamanya.
.ade jugak persatuan2 islamik kat sini....ade kakak2 senior yang bagi ingatan...
bagi PJ..pendidikan jiwa..
bagi pengisian..dan jiwa aku terasa terisi kembali..
.rase macam disiram air....segar gitu...

tapi apabila disuruh bagi ulasan atau kesimpulan aku akan mengalak diri dan selalu berdoa supaya bukan aku yang dipanggil untuk bagi ulasan selepas sesi tazkirah 2....
sbb yang aku cakap tadi ...kurang self-confidence...
n aku berhasrat aku mahu mendengar dan mendapatkan seberapa banyak mungkin input atau ilmu yang diberitahu kpd kitorg semua....

dan pada suatu hari...ada sorang kakak pergi kpd aku n meminta aku untuk memberi tazkirah kepada rakan2 sekuliah sebelum bermula nye kelas...
dan aku pulak memang sangat terkejut dan rase mcm nak lari jer ...
tapi  dari situ aku mula sedar...aku x boleh nak mengelak apatah lagi lari daripada tugas ni...
aku juga sedar bahawa kat mane2 pun kita berada amanah kita tugas kita 
sebagai hamba Allah ...khalifah....mesti ditunaikan......
mentarbiyah diri sendiri ...dan juga tarbiyah orang di sekeliling kita adalah satu kewajipan....
kewajipan untuk semua orang...x kire la siape die...
semulia mana pun orang 2 atau sebalik nya..
itu adalah tanggungjawab semua...dan aku mula menerima hakikat..
.aku x boleh hanya diam diri dan biarkan diri aku sahaj yang dapat ilmu atau ditarbiyah....
 tapi aku pun kene ajak yang laen untuk ditarbiyah bersama2..
.kita hanya insan biasa yang pengakhiran nya akan bertemu DIA...
semua orang menginginkan penyudahan bagi hidup nya secara yang baik atau husnul khatimah...
jadi ape yang kita lakukan unutuk itu...???


ini lah sebuah perkongsian daripada diri ini yang masih mencari-cari dan terus mencari..yang hakiki....

2 comments:

  1. betul apa mung ngomong ni easy.
    kadang2 plak problem org ialah mampu pergi ke hadapan, ada self confident gitu, tapi adakah dia mempunyai bual bicara yang penuh hikmah dan isinya?


    renungkan dan tgkatkan amal. insya Allah,
    thanks easyy, byk kau bg dalam blog kau.
    dan ilmu, kalau kita bg, bukan berkurang, malah akan bertambah2.

    org2 yg merasakan dirinya dah cukup bijak, itulah org yg bodoh, sbb ssghnya dia tak sedar bhw byk lagi bnda yg dia tatau. moga2 kita tak tergoloong dlm golongan bodoh ini ;)

    YOSH easy! ukhuwwah abadan!drnais

    ReplyDelete
  2. yep..stuju ngan ko n pndpt husna yg kat atas neyh..

    truskn mncari ilmu izy..hidup kte mmg xbuleyh lari drpd bnde2 mcm neyh...nak upkn self confident tuh mmg susah...tp yakinlah kalau kita terpilih untuk berbuat sesuatu maknanya ALLAH maha mengetahui bhwa kita adalah yg terbaik utk tugasan itu...so do d'best..

    doakan aq jugak..tak tau la mcm mn..aku pun rndukn usrah2 neyh...kt mn aq nak carik??buleyh aq dtg UM x..hahaha

    ReplyDelete